Sunday, 9 November 2008

Cooking + Relaxing..

Hmm..selamat hari minggu buat semua yang bekerja..biasalah..kalau dah hari cuti, masa ni lah nak amik kesempatan nak buat tu nak buat ni..rehat tu lebih lagi laa..
Cik dina tak kemana- mana pun this weekend..all the activities are hold..(kejap je tu punn..)..jd, cik dina pun bercadang la nak buat sesuatu yang dah lama tak praktikkan.. 'PUDING TRIFFLE' ..sbb minggu sebelum ni asyik bagi resepi kt kwn se'cikgu' kt sekolah tu untuk cuba resepi yang cik dina suka buat dulu..ada yang buat tak jadi lah, lembik lah..( biasalah tu..mula-mula ye kak ani! )
Resepi ni kwn cik dina, cik emy tu yang bagi masa dulu..masa tu memang tengah syok sangat duk cuba macam- macam jenis kek n pudding..wow fantastic! Lagi pun, bahan- bahan yang nak kena guna ni tak mahal sangat + senang je nak buat..kalau nak buat untuk wellfare ptg nanti, ptg dah boleh buat..

Jom tengok resepi!

PUDDING TRIFFLE

1 biji kek gulung (ikut la nak perisa ape pun..cik dina suka yang strawberri)
1 tin susu ideal
1 tin fruit coacktail
3 sudu besar tepung castard
1 kotak agar2 ( perisa ikut selera. cik dina selalu beli yang NONA)

Cara nak masak:

1.Potong kek gulung tu ikut saiz yang suka bulat- bulat (memang dah bulat pun)
2. Susun padat2 kek tu dalam bekas yang 'anda' suka
3. Tabur fruit coacktail atas susunan kek tadi
4. Masak agar2 ikut cara yang dia bg kat belakang kotak tu
5. Tuang atas kek tadi (kek tu akan jd 'tenggelam' dgn agar2)
6. Sejukkan sementara untuk bagi agar2 tu keras
7. Masak tepung castard dgn susu ideal dgn api yg perlahan
(bila nk dkt mendidih tu,terus tutup api)
8. Tuang castard td utk layer yg atas sekali
9. Sejukkan dalam peti sejuk

SIAP!! Senang kan!
Meh tengok macam mana rupa dia..




















































































~Selamat Mencuba!~





5 comments:

mus said...

macam sedap je, hari tu ada rasa yang ani buat ... rasanya macam-macam.

eL^Deena said...

hehehe..tu kak ani punye version..saya punya rasa strawberri..hmm best!

Tulip said...

thanks for the recipy..bole la aya try buat nnt..try bagi Faiz rasa..tgk jadi rasa apa..:D

Tulip said...

upps lupa..aya link ur blog! ok?

eL^Deena said...

haa..try la cik aya..best tau. sbb senang nak buat, nak cari bahan..thanks sbb sudi gak nk link..hehehe