Wednesday 21 October 2009

Lambaian

" labbai kallahumma labbaik..labbaika la syarika laka labbaik..innalhamda, wanni`mata laka wal mulk la syarika lak.."



Terngiang- ngiang lagi suara- suara mendengarkan talbiah..sayu, hiba, gembira..bercampur baur. Satu perasaan yang tidak dapat diungkapkan dengan kata- kata. Apatah lagi mereka yang jejak langkahnya sudah di sana..subhanallah..


Bermula lah episod rukun Islam ke-5, bermakna bermula lah juga episod saya yang akan ternanti- nanti melihat pemergian mereka- mereka yang dijemput Allah ke rumahNya..Hmmm..sungguh tak sunyi bila tiba musim haji ni. Mana taknya, bas yang membawa bakal- bakal haji dan hajjah ni akan lalu depan umah cik dina pagi, petang dan malam. Siren polis akan berbunyi menandakan bas akan bertolak ke KLIA. Haa..masa ni la masing- masing akan berlari- lari ke pagar rumah (cik dina tak buat la macam ni..) untuk melihat deretan bas berjalan macam itik berjalan pulang..Rasa macam nak tumpang sekaki..tapi apakan daya, ongkos untuk tunaikan haji belum cukup..


Akhir kata..semoga mereka dapat menunaikan ibadah haji dengan sempurna dan mendapat haji yang mabrur..aminn.


nota hujung : "Ya Allah! Engkaulah yang bersifat sejahtera, dari Mu lah segala kesejahteraan, maka hidupkanlah kami dengan kesejahteraan dan masukkanlah kami ke dalam syurga tempat yang selamat sejahtera"


madinah munawwarah `06


makkatul mukarramah

No comments: