Tuesday 21 July 2009

kepimpinan yang terpimpin

Esok ada kursus kepimpinan. bukan untuk cik dina dan rakan setugas. Tapi untuk murid- murid pengawas di sekolah. Mereka belum cukup lagi semangat dan ilmu kepimpinan. Kalau murid pun belum cukup..cikgu dah cukup ke?? hehehe. tepuk dada, tanya la diri sendiri.
Sebelum tanya diri sendiri..sempat juga belek buku Luqman Al- Hakim..(sila lah baca : Menjadi Ibubapa Genius Berdasarkan Nasihat Luqman al-Hakim) uishh, jenuh nak menghabiskan bila dah baca sambil tv kat depan.

Antara hikmah Luqman tentang mengajarkan kebaikan kepadanya anaknya ialah:

"Puteraku, pelajari dan ajarlah kebaikan. Manusia akan selalu berada dalam kebaikan sesuatu yang dipelajarinya sehingga dia mahu mengajar kebaikan itu kepada orang lain.Ucapan seorang guru itu seperti sumber- sumber air yang diperlukan oleh banyak orang pada waktu musim kemarau dan diambil manfaatnya. Bersikaplah rendah hati kerana orang yang paling benar adalah orang yang paling mengetahui Allah dan yang paling bagus amal perbuatannya. Orang yang disinari oleh iman, lisannya pasti akan bertutur dengan kebaikan. Dia menggambil manfaat daripada apa yang diperkatakannya. Allah juga memberikan manfaat itu pada orang lain. Orang yang Allah gerakkan lisannya dengan kebenaran, namun dia tidak mengambil manfaat daripada apa yang diperkatakannya, maka kehancuran agamanya terletak pada lisannya. Orang yang akan hancur dengan satu kata itu perumpamaannya seperti percikan api kecil yang akan menyebarkan api yang lebih besar"



nota hujung : to mekyam, pn jerry, pn sherry serta cikgu cikgi yang lain..maafkan kami! huhuhu..kami telah 'fly' dari hostel beberapa kali..

3 comments:

saya_bukan jutawan ... said...

kalian JUTAWAN berposing sakan ...

cik dina said...

hahahaha..JUTAWAN yang balik kena cari DERMAWAN..

LyNn HaMzAh said...

ooo...anda semua kaki fly yer...hehehe...