Thursday 19 November 2009

Ketika Cinta Bertasbih



Ketika Cinta Bertasbih (KCB), novel fenomenal karya Habib pada dasarnya menceritakan perjalanan seorang Azzam, mahasiswa University Al-Azhar Cairo yang ‘terpaksa’ melakoni hidup sebagai mahasiswa dan sebagai pengusaha (penjual tempe dan bakso) untuk memberikan kehidupankepada diri dan keluarganya di Indonesia semenjak Ayahnya meninggal dunia. Sebelum Ayah meninggal, Azam memiliki prestasi belajar yang amat cemerlang. Setelah ia membagi waktunya antara menjadi mahasiswa dan pengusaha tempe-bakso, mau tak mau dia harus tunggang langgang melakoni hidup sehingga setelah 9 tahun pun belum juga meraih gelar sarjana.



" Sekalipun cinta telahku uraikan, dan ku jelaskan panjang lebar namun jika cintaku datangi aku jadi malu pada keteranganku sendiri meskipun lidahku telah mampu menguraikan namun tanpa lidah cinta ternyata lebih tenang sementara pena begitu saja menuliskannya. Kata-kata pecah berkeping-keping begitu sampai kepada cinta. Dalam menguraikan cinta akal terbaring tidak berdaya bagaikan keldai berbaring dalam lumpur. Cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan pecinta.."


Hanya dapat tengok treller je dalam youtube..full story takde lagi agaknya kat sini..masa ke Bandung, cerita ni tengah release kat panggung..takkan nak pegi tengok pulak kut..datang untuk tujuan lain kan..bukan untuk tengok movie..takkan pegi sana lagi semata- mata nak tengok cite ni je..


cik dina duk ulang- ulang tengok treller cite ni sebab dia shooting kat Mesir..teringat masa duduk kat sana..naik bas yang terpaksa berebut- rebut dengan arab..kena kejar dengan budak- budak kecik tepi jalan dari bus stop sampai ke rumah..huhu..bunyi keretapi 'ayam' sampai takleh tido..(sebab rumah depan railway station je)..kami panggil ketapi ayam sebab ketapi ni bukan je manusia je yang naik..binatang pun disumbatkan jugak!
Semuanya ada kenangan lah!




nota hujung : nak mula menyenaraikan aktiviti di musim cuti yang sangat panjang ini..

6 comments:

Yanti Suhaini Binti Ibrahim said...

Akak dah tengok episod satu:)) episod 2 ni tak jumpa lagi, tak tau nak carik kat mana:)) Novelnya ada di rumah tp sure malas nak baca:))

sk2pj said...

belajar untuk bercinta ...

cik dina said...

kak aini..kat mana nak tgk episod satu tu?? novel dia dah baca..mak saya kumpul koleksi habiburrahman ni.tp nk tgk cite lebih nampak real..cewahh

cik dina said...

sape2 yg nak kena belajar bercinta tu?? tolong ajar sket..amboii

Yanti Suhaini Binti Ibrahim said...

ada staff kat sini download, ntah mana ntah dia dapat.. nak ke? ada dalam lappy, k.Aini kena burn dulu:)

cik dina said...

akak tak bz ke nk tolong burn kan tu?? :P boleh aje kalo akak tlg burn kan..hehehe